Recensies De Jaguarkrijger

Het is eindelijk zover: ik heb het verhaal met een zucht dichtgeslagen. Wat een achtbaan aan actie en emotie! Laat ik beginnen met te zeggen dat ik je verhaal buitengewoon origineel vind. De setting alleen al prikkelt mijn nieuwsgierigheid. Als liefhebber van geschiedenis hunker ik er al enige tijd naar ook eens verhalen te lezen die zich afspelen in Midden- of Zuid-Amerika.

Lees meer

Wat een intrigerend verhaal in een originele setting! Het contrast tussen de moderne elementen en de magie en het bovennatuurlijke werkt erg goed. Het vaak wisselende perspectief had verwarrend kunnen werken, maar er is steeds zo sterk vanuit de waarneming en ideeën van het betreffende personage geschreven, dat altijd duidelijk is door wiens ogen we kijken. Bovendien is het leuk om op die manier ook af en toe het perspectief van een god of demon mee te krijgen.

Lees meer

Als lezer van duizenden boeken ontwikkel je een bepaald gevoel over een nieuw boek dat wordt opgepakt en doorgebladerd. Als auteur verandert niet alleen je kijk op de gehele wereld, maar vooral ook die op de boeken die je leest. Je let automatisch meer op stijlen, plotfouten en natuurlijk de vrijwel onvermijdelijke fouten. Als recensent komt daar dan nog eens de factor smaak overheen.

Lees meer

Het is voor mij als dochter moeilijk om een geheel objectieve opinie te schrijven. Ik kom uit een familie van schrijvers. Mijn opa vulde zijn dagen met gedichten, tantes en nonkels zijn er ook door gebeten. En ik kan met trots zeggen: mijn papa ook. Terwijl ik zijn fantastische verhalen lees, denk ik aan vroeger. Hoe hij mij bij bedtijd nog een laatste verhaaltje vertelde, terwijl hij over mijn pijnlijk groeiende botten wreef als ik niet kon slapen.

Lees meer

Eerst en vooral moet ik jullie vertellen dat, magisch of niet, Peter dit boek heeft gedroomd. Op een morgen gingen we op weg naar mijn school in Gent. Toen we instapten in de auto vroeg ik aan Peter of hij goed geslapen had. Hij antwoordde: ‘ Heel goed. Ik heb zelfs gedroomd.’

Lees meer

Moderne fantasy, het is geen gemakkelijk genre. Bij fantasy denken we meteen aan draken, trollen en schone deernes in nood. Zaken ver van onze leefwereld dus. Toch slaagt Peter Varg erin om een wereld te creëren die natuurlijk en hedendaags aanvoelt. Een wereld waar monsters, spreuken en demonen dagelijkse kost zijn evenals als auto’s, vliegtuigen en wapens.

Lees meer

Bespreking vanuit de antropologie Eerste bemerking zijn de verschillende verwijzingen naar de precolumbiaanse en hedendaagse Latijns-Amerikaanse kosmologie, die het boek heel levendig en interessant maken. De inleiding van het boek vertelt over het wereldbeeld van de Jaguarkrijgers die centraal staan in het boek. In dit wereldbeeld zijn de twee meest benadrukte figuren in het boek de Jaguar-God en de Kukulkan, of gevederde slang.

Lees meer
3/5

De Jaguarkrijger is het eerste deel van een trilogie waarbij de strijd om het universum de hoofdrol speelt. Juan heeft een visioen gehad dat zijn dochter een dochter zal baren van een lid van de Coya stam. Maar als zijn dochter Monica de Belg Peter ontmoet, lijkt de hoop op het uitkomen van het visioen bekeken. Maar is het visioen wel juist? Peter en Monica vinden elkaar op een cursus, waar Peter al snel problemen krijgt. Monica is op zoek naar de Tand van de Narwal die zich vlakbij moet bevinden. Maar de geheime dienst van de dictator Pinochet zoekt hem ook.

Lees meer

Beste Peter, Ik heb je boek met veel plezier gelezen, het is net uit. En zoals beloofd hierbij mijn commentaar en wat suggesties. Proficiat ! We hopen dat je nog vele boeken mag schrijven ! Het verhaal is origineel en hangt heel goed aan elkaar. Wat me vooral beviel is hoe de personages uitgewerkt zijn en dat hun karakter diepte en complexiteit heeft. In vele boeken zijn de karakters nogal ‘plat’, dat is in De Jaguarkrijger zeker niet het geval. Ook heel interessant is hoe je een beeld geeft van de Coya’s, de verwevenheid met de Spaanse/Westerse cultuur, het regime van Pinochet enz. Super, goede spanningsopbouw, veelzijdig en onvoorspelbaar, zoals ik het graag heb !

Lees meer
3/5

Er zijn nogal wat fantasyboeken die het redden van de wereld als thema hebben. Peter Varg doet daar nog een schepje bovenop: het universum dreigt verloren te gaan in een ophanden zijnde kosmische oorlog. Juan is een meesterkrijger die kan transformeren in een jaguar. Als hij herstellende is van een zwaar gevecht krijgt hij ingefluisterd dat zijn dochter Monica op zoek moet naar de ware om een kind bij haar te verwekken. Het te verwekken meisje zal degene zijn die is voorbestemd om het universum te redden.

Lees meer
3/5

Dit boek heb ik mogen lezen voor Sf-Terra Juan is een jaguarkrijger en een zwarte magiër. Hij kan in een jaguar veranderen. In de huid van zijn geestesbeest gaat hij op zoek naar de dader van twee brute moorden. Er zijn twee onthoofde kinderen gevonden. Welke gruwel heeft dit op zijn geweten?

Lees meer
3/5

Lezersrecensie Originele setting, maar iets te volgepropt door Johan Klein Haneveld 10 december 2017 Een Nederlandstalige fantasyroman is tegenwoordig niet meer bijzonder. Bezoek een Comic con of fantasyfestival en van de kraampjes van de uitgevers schitteren de titels je tegemoet. Opvallend veel draken, in alle vormen en maten, elfen en magiërs. Waar je het als fantasyliefhebber eerst moest doen met Wim Gijsen, Peter Schaap en Tais Teng, heb je het nu voor het uitkiezen. Dat helaas weinig van deze boeken in de gewone Nederlandse boekwinkel komen te liggen is een onderwerp voor een andere keer (het is erg jammer, want er zitten pareltjes tussen die een breed lezerspubliek verdienen!), maar fantasy is er voor wie wat wil zoeken genoeg. Fantasy die zich niet in een middeleeuws aandoende wereld afspeelt, met de geijkte vormen van tovenarij en magische wezens is echter nog zeldzaam. Dat maakt dit boek direct opvallend.

Lees meer
3/5

Kukulkans Meesterplan 1 – De Jaguarkrijger – Peter Varg Een indianen stam in Chili, een voorspelling en een grote kosmische strijd. Het is aan de Coya-stam om niet alleen de wereld, maar zelfs ons hele universum te redden. Een reis door de Zuid-Amerikaanse cultuur, waarin waarheden met fantasie verweven worden, en waarin een Belgische held strijdt voor de liefde. Het Verhaal Het is de jaren tachtig, vorige eeuw, en Chili valt onder het bewind van Pinochet. Peter, een Belgische sociaal werker, is op missie in Chili waar hij de inheemse Monica leert kennen. Al snel zijn de twee verliefd.

Lees meer
4/5

Om met de deur in huis te vallen, dit is geen hap snap verhaal, maar neem je tijd voor deze wonderlijke schepping en je wordt beloond. Rijke taal, poëtische zinnen en zelfs gedichten zijn de instrumenten die Peter Varg gebruikt om zijn uitzinnige universum te scheppen.   De Jaguarkrijger is het waanzinnige begin van de bijzondere fantasyreeks Kukulkans Meesterplan.

Lees meer
3/5

Voor de FB-groep “Boeken toer, lezen en recenseren van boeken van onbekende schrijvers” heb ik het boek “De jaguarkrijger Boek 1: Kukulkans meesterplan” mogen lezen. Het is het eerste deel van de trilogie “Kukulkans meesterplan”. Op de cover maken we reeds kennis met KUKULKAN de meesterslang. Hij is diegene die doorheen het boek en het verhaal de touwtjes in handen heeft.

Lees meer
4/5

Ook ik mocht deel I lezen van de trilogie “Kukulkans Meesterplan” van Peter Varg voor de FB – groep “Boeken toer, lezen en recenseren van boeken van onbekende schrijvers.” Mede door deze corona tijd koste het me moeite om in het boek te komen maar nu dingen weer wat tot rust komen is het me toch gelukt

Lees meer

FacebookmailFacebookmail
Kernwoorden