Recensies De Jaguarkrijger

Bespreking vanuit de antropologie

Eerste bemerking zijn de verschillende verwijzingen naar de precolumbiaanse en hedendaagse Latijns-Amerikaanse kosmologie, die het boek heel levendig en interessant maken.
De inleiding van het boek vertelt over het wereldbeeld van de Jaguarkrijgers die centraal staan in het boek.

• In dit wereldbeeld zijn de twee meest benadrukte figuren in het boek de Jaguar-God en de Kukulkan, of gevederde slang.
Lees meer
65 / 100

Dit verhaal speelt zich af in meerdere dimensies en op verschillende plekken. Dit klinkt misschien zeer verwarrend, dit vind ik echter niet het geval. Voor een nog al duistere fantasie zit er veel romantiek in tussen de sociaal werker en de inheemse schoonheid. Er zitten meer dan genoeg spannende momenten in, helaas vind ik die net iets te kort duren en andere stukken weer net iets te lang. Waardoor je af en toe de figuurlijke `rode draad` kwijtraakt. De mix tussen fantasie en realiteit is [...]

Lees meer

Wat een intrigerend verhaal in een originele setting! Het contrast tussen de moderne elementen en de magie en het bovennatuurlijke werkt erg goed. Het vaak wisselende perspectief had verwarrend kunnen werken, maar er is steeds zo sterk vanuit de waarneming en ideeën van het betreffende personage geschreven, dat altijd duidelijk is door wiens ogen we kijken. Bovendien is het leuk om op die manier ook af en toe het perspectief van een god of demon mee te krijgen.

Lees meer
3/5

De Jaguarkrijger is het eerste deel van een trilogie waarbij de strijd om het universum de hoofdrol speelt.

Juan heeft een visioen gehad dat zijn dochter een dochter zal baren van een lid van de Coya stam. Maar als zijn dochter Monica de Belg Peter ontmoet, lijkt de hoop op het uitkomen van het visioen bekeken. Maar is het visioen wel juist? Peter en Monica vinden elkaar op een cursus, waar Peter al snel problemen krijgt. Monica is op zoek naar de Tand van de Narwal die zich vlakbij moet bevinden. Maar de geheime dienst van de dictator Pinochet zoekt hem ook.

Lees meer
3/5

Lezersrecensie

Originele setting, maar iets te volgepropt

door Johan Klein Haneveld 10 december 2017

Een Nederlandstalige fantasyroman is tegenwoordig niet meer bijzonder. Bezoek een Comic con of fantasyfestival en van de kraampjes van de uitgevers schitteren de titels je tegemoet. Opvallend veel draken, in alle vormen en maten, elfen en magiërs. Waar je het als fantasyliefhebber eerst moest doen met Wim Gijsen, Peter Schaap en Tais Teng, heb je het nu voor het uitkiezen. Dat helaas weinig van deze boeken in de gewone Nederlandse boekwinkel komen te liggen is een onderwerp voor een andere keer (het is erg jammer, want er zitten pareltjes tussen die een breed lezerspubliek verdienen!), maar fantasy is er voor wie wat wil zoeken genoeg. Fantasy die zich niet in een middeleeuws aandoende wereld afspeelt, met de geijkte vormen van tovenarij en magische wezens is echter nog zeldzaam.
Dat maakt dit boek direct opvallend.

Lees meer
Toon meer