Recensies De Jaguarkrijger

Moderne fantasy, het is geen gemakkelijk genre. Bij fantasy denken we meteen aan draken, trollen en schone deernes in nood. Zaken ver van onze leefwereld dus. Toch slaagt Peter Varg erin om een wereld te creëren die natuurlijk en hedendaags aanvoelt. Een wereld waar monsters, spreuken en demonen dagelijkse kost zijn evenals als auto’s, vliegtuigen en wapens.

Lees meer

Bespreking vanuit de antropologie

Eerste bemerking zijn de verschillende verwijzingen naar de precolumbiaanse en hedendaagse Latijns-Amerikaanse kosmologie, die het boek heel levendig en interessant maken.
De inleiding van het boek vertelt over het wereldbeeld van de Jaguarkrijgers die centraal staan in het boek.

• In dit wereldbeeld zijn de twee meest benadrukte figuren in het boek de Jaguar-God en de Kukulkan, of gevederde slang.
Lees meer
3/5

Lezersrecensie

Originele setting, maar iets te volgepropt

door Johan Klein Haneveld 10 december 2017

Een Nederlandstalige fantasyroman is tegenwoordig niet meer bijzonder. Bezoek een Comic con of fantasyfestival en van de kraampjes van de uitgevers schitteren de titels je tegemoet. Opvallend veel draken, in alle vormen en maten, elfen en magiërs. Waar je het als fantasyliefhebber eerst moest doen met Wim Gijsen, Peter Schaap en Tais Teng, heb je het nu voor het uitkiezen. Dat helaas weinig van deze boeken in de gewone Nederlandse boekwinkel komen te liggen is een onderwerp voor een andere keer (het is erg jammer, want er zitten pareltjes tussen die een breed lezerspubliek verdienen!), maar fantasy is er voor wie wat wil zoeken genoeg. Fantasy die zich niet in een middeleeuws aandoende wereld afspeelt, met de geijkte vormen van tovenarij en magische wezens is echter nog zeldzaam.
Dat maakt dit boek direct opvallend.

Lees meer
65 / 100

Dit verhaal speelt zich af in meerdere dimensies en op verschillende plekken. Dit klinkt misschien zeer verwarrend, dit vind ik echter niet het geval. Voor een nog al duistere fantasie zit er veel romantiek in tussen de sociaal werker en de inheemse schoonheid. Er zitten meer dan genoeg spannende momenten in, helaas vind ik die net iets te kort duren en andere stukken weer net iets te lang. Waardoor je af en toe de figuurlijke `rode draad` kwijtraakt. De mix tussen fantasie en realiteit is [...]

Lees meer

Het is eindelijk zover: ik heb het verhaal met een zucht dichtgeslagen. Wat een achtbaan aan actie en emotie!
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik je verhaal buitengewoon origineel vind. De setting alleen al prikkelt mijn nieuwsgierigheid. Als liefhebber van geschiedenis hunker ik er al enige tijd naar ook eens verhalen te lezen die zich afspelen in Midden- of Zuid-Amerika.

Lees meer
Toon meer

FacebookmailFacebookmail