De Weerbeer is het tweede deel in de ingenieus geconstrueerde darkfantasyreeks Kukulkans Meesterplan.
In De Jaguarkrijger introduceerde Peter Varg zijn ongelooflijk creatieve schepping waar goden de scepter zwaaien. Was het eerste deel meer een introductie tot de donkere tijden, dan is De Weerbeer, die minder beschrijvend geschreven is, een spectaculair aanvalsplan van de god Leegte tegen de god Akash.
Onze bijzondere helden Peter en Monica verruilen het Zuid-Amerikaanse Chili nu voor het Belgische Aalst. De stad van carnaval is immers het ideale decor om te wachten op de geboorte van hun Reddende Kind. Dit kind wordt gezien als oplossing om de waanzinnige god Akash te verslaan en het universum en de wereld te bevrijden van zijn snode plannen. Peter en Monica komen door het contact met de vroegere buurvrouw van Peter terecht bij Freya en Tom. Deze personen blijken erg speciaal te zijn en ook hun familie beschikt over magische krachten.
Door flashbacks gaan we terug in het verleden. In de Jaguarkrijger waren de Coya’s hun ideeën aan de beurt, nu blijkt dat naast deze indianenstam, ook Noorse goden al heel vroeg hun rol toebedeeld kregen in Kukulkans Meesterplan. In het verre Noorden heeft een splinter en een druppel bloed grote gevolgen gehad voor de toekomst. Wodan, de Noorse god kwam samen met zijn strijdmakkers voor hete vuren te staan op de planeet Arkann.
Uiteindelijk blijkt dat iedereen in het verleden en heden zijn eigen motieven heeft en anders handelt dan Kukulkan had gehoopt.
De Weerbeer toont aan hoe ver de tentakels van Akash doorgedrongen zijn. De invloed van de gevreesde geweldenaar is voelbaar in heel het universum. Naast de Aarde is de groene planeet met de Kosmische boom mee onderdeel van de strategie tegen de waanzinnige god.
Peter en Monica zijn opnieuw de speelbal in het genadeloze plan. In De Weerbeer worstelen ze niet alleen met de vijand, maar ook met zichzelf. Gelukkig kan hun liefde grenzen overschrijden en is deze onverwoestbaar. Hoewel haat en liefde dicht bij elkaar liggen in deze grimmige tijd is het toch hun band met elkaar die zorgt dat ze nooit opgeven en het duistere blijven bevechten. Om hun kind te beschermen gaan ze samen met oude en nieuwe bondgenoten tot het uiterste. In De Jaguarkrijger werd het plan in stelling gebracht, nu barst de strijd los om het Reddende Kind uit de handen van het kwaad te houden. Er is aandacht in dit deel voor verrassende twists, raadselachtige duistere wezens en de confrontatie tussen donker en licht.
De Weerbeer goochelt met ontelbare figuranten op het schouwtoneel, magische wezens zoals berserkers, verduveld venijnige feeën en zelfs een kosmische boom.
Goden, geesten, bijgeloof, het christendom en nieuwe legendes zijn overvloedig aanwezig en op elke bladzijde is er wel sprake van een speciaal creatuur dat ingezet wordt in de strijd tussen goed en kwaad.
Het heden, verleden en de toekomst smelten samen in een gruwelijk goede vertelling waarbij het lot van de schepping in de sterren geschreven staat.
De Weerbeer is een soms overweldigende, maar ook intrigerende cocktail van onbegrensde fantasie, maatschappijkritiek en aparte humor.
Peter Varg zijn trilogie is unieke fantasy in verhalende vorm, met een alwetende verteller, die bijna onbewogen toekijkt en afstandelijk registreert wat er gebeurt. Gevoelens van de schaakstukken zijn onbelangrijk, enkel het voorbestemde project telt en er worden zonder verpinken levens verwoest om dit doel te bereiken.
De Weerbeer is anders dan de typische boeken in dit genre. Net zoals bij het eerste deel De Jaguarkrijger, is dit geen boek om snel tussendoor te lezen. Dit is geen happy fantasy.Maar durf je het aan om te verdwalen in de bizarre duisternis van Peter Varg, dan krijg je een unieke combinatie van rijke taal, geschifte monsters en een aparte kijk op actuele gebeurtenissen.