Kim Raven

4/5

Zes verhalen die eigenlijk ook één verhaal zijn.

Het boekje telt iets meer dan 100 bladzijdes, waar zes verhalen in staan. Daarnaast ook een epiloog en proloog. Hierdoor zijn het zes verschillende verhalen, allemaal met een begin en een eind, maar toch zijn de verhalen ook allemaal samen één verhaal. Na elk verhaal wil je verder lezen. Elk verhaal is goed opgebouwd, waardoor je na dat verhaal graag verder wil lezen. De wereld waarin alle verhalen spelen is onze wereld, maar dan net een beetje anders. De wezens die er leven zijn geen standaard fantasy wezens, maar extreem donker. Daarom is ‘dark fantasy’ wel een mooi genre beschrijving.

Zo hebben we de witte heks Mirtha, die in meerdere verhalen voor komt, haar magie is fascinerend beschreven, alsof ze alwetend is. Maar ook Lucifer, die neergezet wordt als een moordlustige psychopaat. De Dood speelt een onverwachte rol in één van de verhalen.  In één van de verhalen is er ‘de ridder zonder hoofd’ en weer in een andere komt een blauwe kat voor, waarop de witte hek rijdt. En de Boomridder zelf komt natuurlijk ook in meerdere verhalen voor.

Lekkere dark fantasy

Er zijn zoveel verschillende verhaallijnen, die in verschillende tijden lijken af te spelen, in verschillende gebieden. Hierdoor is het jammer dat sommige verhalen zo kort zijn, bij andere verhalen is de lengte precies goed. Het zijn bloederige verhalen die donkere elementen hebben, maar er is ook liefde, zoals in het verhaal De Verkenners . Een van de verhalen (Lucifer en de Bloederige Rechters) speelt zich af bij Lucifer thuis, dit verhaal had wat mij betreft veel langer mogen zijn en voelde niet helemaal afgerond.

Het zijn één voor één bijzonder donkere verhalen die je aandacht vragen. Juist omdat het zulke korte verhalen zijn, staan ze vol met mooie beeldvorming over hoe duister de werelden zijn, hoe de moorden gepleegd worden, hoe de magische poorten uiteindelijk open gegaan. Er blijft in alle verhalen genoeg inbeelding mogelijk om de buitenaardse monsters zo eng en donker te maken als je zelf wil.

De Boomridder geschreven door Peter Varg is bij veel online boekhandels te koop, zowel als e-book en paperback.

Visits last 7 days: 101

Total amount of visits: 122504