Mariëlle Douma

Door Mariëlle Douma / Fantasize / 3 maart 2022
In januari 2022 verscheen de verhalenbundel van Peter Varg, getiteld Geheimen van stof en zand, bij Celtica Publishing. Het is een verhalenbundel met een mysterieuze titel en voorkant en staat vol duistere en raadselachtige wezens. De bundel bestaat uit vijf losstaande verhalen en is van origine in het Nederlands geschreven.

In de vijf verhalen bezoeken we eerst een versie van de aarde waar buitenaardse wezens zich met de mens hebben vermengd, lezen daarna over een demon die de opdracht krijgt een vervelende vampier te vermoorden en we maken kennis met een ogenschijnlijke schizofrene jongen die op de een of andere manier in contact staat met een mysterieus schilderij. We leren ook een oude “toverling” van de universiteit Occulta kennen, die het aan de stok krijgt met een draak. De draak eist een magisch offer. De bundel sluit af met een sciencefictionverhaal van bijna epische proporties, waarin een ruimteschip op missie is om hars te verzamelen, een substantie waarmee je door het heelal kunt navigeren.
Dark fantasy
Varg, die zijn debuut maakte in 2017 met zijn fantasyserieKukulkans meesterplan, is niet geheel onbekend met het schrijven van verhalenbundels. Het is namelijk zijn derde bundel, al is het wel de eerste die op zichzelf staande verhalen bevat – zijn overige bundels sluiten aan op zijn fantasyreeks.
Volgens uitgever Celtica Publishing is het genre van de bundel darkfantasy, maar het valt te beargumenteren dat de verhalen zich ergens in het spectrum tussen fantasy en sciencefiction bewegen. Sommige verhalen zijn net zo mysterieus als de titel van de bundel en vereisen stevige verbeeldingskracht van de kant van de lezer. Voor de ene lezer een uitdaging, voor de andere is dit wellicht storend.
Poëtische teksten
Bijzonder is dat Varg alle personages echt een eigen stem weet te geven. De hoofdpersonages uit de vijf verhalen hebben elk hun eigen stijl van vertellen en voelen daardoor authentiek aan. De bijpersonages zijn dan wel redelijk eendimensionaal, maar dat is op zich begrijpelijk gezien de lengte van de verhalen.
De bundel heeft verder een opvallende schrijfstijl, waarin relatief weinig dialoog zit. Hier en daar schrijft Varg met een vleugje humor, zoals in het tweede bundelverhaal: “In de hel zullen ze demonen pas missen op het moment dat ze belasting moeten betalen,” grapte ik. […] Er bestaat niks ergers.” De bundel bevat ook enkele bijna filosofische, poëtische teksten die een rol spelen in de verhalen. Voor wie graag verder denkt dan het verhaal dat hij leest, zijn deze teksten de ingang naar een diepere laag in het desbetreffende verhaal.
Gesloten einde
Voor de perfectionist die op de opmaak let, zal het opvallen dat er in relatief veel zinnen een spatie mist. Toch mag dat over het algemeen de leespret niet drukken. Wel zou het bij een aantal verhalen goed zijn geweest als de schrijver iets meer tijd had genomen om het verhaal af te ronden. Varg heeft hier en daar geprobeerd een gesloten einde te schrijven, waardoor het einde soms wat snel aanvoelt. Vooral bij het verhaal over de toverling zou een iets uitgebreider slot de lezer kunnen bekoren.
Conclusie
Met Geheimen van stof en zand schreef Varg een originele bundel voor de liefhebbers van duistere, mysterieuze verhalen, die op sommige plekken iets meer uitleg en afronding hadden kunnen gebruiken.

Visits last 7 days: 81