Nathalie Melis

3/5

Voor de FB-groep “Boeken toer, lezen en recenseren van boeken van onbekende schrijvers” heb ik het boek “De jaguarkrijger Boek 1: Kukulkans meesterplan” mogen lezen. Het is het eerste deel van de trilogie “Kukulkans meesterplan”.
Op de cover maken we reeds kennis met KUKULKAN de meesterslang. Hij is diegene die doorheen het boek en het verhaal de touwtjes in handen heeft.

Het verhaal speelt zich af in Chili en dit ten tijde van de militaire dictatuur van generaal Pinochet. Van aardrijkskunde en van geschiedenis weet ik niet zo heel veel, en volgens mijn mening had je die wel nodig voor een paar belangrijke zaken binnen het verhaal te snappen en te kunnen plaatsen.
Peter Varg de auteur neemt je mee op een rollercoaster van werkelijkheid en fantasy en van een trip door verleden en toekomst en weer terug naar het heden. Dit maakte naar mijn gevoel het verhaal wat chaotisch en met momenten moeilijk te begrijpen. En toch bleef ik lezen en bleef Peter mij verrassen met nieuwe elementen en leek de puzzel echt wel te kloppen.
Voor mij is dit een verhaal tussen het goede en het kwade. Het verhaal dat al in vele maten en vormen geschreven is. Juan is een jaguarkrijger die om het kwade te kunnen bestrijden van zijn menselijke gedaante af moet en moet transformeren naar zijn jaguargeest. Tijdens één van de vele gevechten dat dit boek rijk is raakt Juan levensgevaarlijk gewond en hoort hij in zijn dromen een stem. Hij krijgt visioenen niet alleen van het einde van zijn gemeenschap de Coya-stam, maar ook het einde van de wereld en zelfs van het universum. Juan moet ervoor zorgen dat zijn dochter Monica een waardige man uit hun Coya-stam huwt. Enkel dan zal zij een dochter baren en zal het universum gered zijn. Huwt zij de verkeerde man, zal ze een zoon baren en is alles verloren. Zijn vrouw, de heks Fransisca genaamd waakt bij haar man om het kwade dat in hem woedt met de mantel der liefde te bedekken. Hij moet terug de rust vinden. Hun dochter Monica gaat op tocht om antwoorden te vinden. Tijdens haar zoektocht ontmoet ze Peter. Peter is een sociaal werker vanuit België die voor zijn werk in Chili is terecht gekomen. Het is liefde op het eerste gezicht bij beide. Maar Peter is drager van een zware rugzak, en hij vecht tegen de demonen van zijn verleden.
Belgische sociaal werker en een Coya-vrouw, wat een combinatie! Kan dit wel werken en is Peter de man die mee voor de redding gaat zorgen? Binnen Peter zit er iets dat geduldig wacht tot hij wakker wordt gemaakt. Om het universum te kunnen redden moet Juan een zware taak tot een goed einde brengen. Slaagt hij hierin? En is de liefde van Monica en Peter sterk genoeg om deze zware beproeving te doorstaan?
Voor mij kwam het verhaal traag op gang, de sprongen tussen realiteit en fantasy maakte het voor mij op momenten moeilijk om het geheel goed te kunnen blijven volgen. Peter Varg heeft echter voor mij een goede schrijfstijl en gaat de gruwel en details niet uit de weg. Ik kon mij voorstellen hoe elk fantasy monster er uitzag en kon mij elk gevecht in de demonenwereld en in realiteit levendig voorstellen. Ondanks dat het mij energie koste om in het verhaal te komen, ben ik blijven lezen en wil ik zeker het vervolg weten. Deel 1 krijgt van mij dan ook 3 sterren en kan daar naar mijn gevoel enkel in stijgen met boek 2 en 3. Slaagt Kukulkan in zijn meesterplan? Is hij de geniepige slang of heeft hij toch goede bedoelingen?
WORDT VERVOLGD!

Visits last 7 days: 84

Total amount of visits: 122514