Zuid-Amerikaanse cultuur en mythologie gecombineerd met een hedendaagse setting, moderne interpretaties en een apocalyptische wereld waar ruimtewezens zich komen bemoeien met de chaos op Aarde. Dit is het derde deel van Kukulkans Meesterplan, het uitgebreide heldendicht door Peter Varg. Waar we in deel één en twee als lezer hoofdkarakter Peter mochten volgen, is dit derde deel een voortzetting van de avonturen en liefde tussen Peter en Monica: de lezer volgt nu hun zoon Victor.
Het Verhaal
In eerdere delen kwam de Belgische Peter in Chili terecht waar hij verstrengeld raakte in een mix van voorspellingen en de grillen van de Goden. Met hulp van de Coya-stam, waar hij ook zijn geliefde Monica heeft opgedaan, ging hij de strijd aan om het universum te redden. Maar het gevaar is nog niet voorbij. Peter en Monica’s zoon Victor heeft ook nog een rol te spelen in dit alles. Hij is een belangrijke pion in de handen van de indianengod Kukulkan tegen de Waanzinnige God.
Aliens en Natuur
Eerdere recensies startte ik met de paragraaf “romantiek” en “de liefde”, omdat liefde een grote rol speelde in de vorige delen. En al komt romantiek ook in dit boek om de hoek kijken, er is iets dat meer opvalt in dit nieuwe en tevens laatste deel van de trilogie.
Want al aan het begin van het verhaal wordt duidelijk dat de strijd tegen de Waanzinnige God niet uitsluitend door mensen gevoerd zal worden. Peter mixt hiermee oude mythologische elementen met modernere visies van buitenaards leven, en weet deze in een modern jasje te steken. Dit maakt een unieke combinatie van culturele elementen die niet veel vaker in Nederlandse literatuur te vinden zijn, en dat maakt dat zijn werk opvalt.
De buitenaardse wezens komen in verschillende vormen en maten, van tentakelmonster tot vermomde hond, ondersteund door Zuid-Amerikaanse folklore. Victor heeft hier baat bij. Zo zijn er buitenaardse wezens bij die speciaal naar de Aarde gekomen zijn om het universum van de ondergang te behoeden. Een samenwerkingsverband tussen mens en niet-mens.
Schrijfstijl
Peter is consistent aan zijn voorgaande delen en schrijft vanuit de alwetende verteller, vol rijke proza. Hij schuwt niet het gebruik van synoniemen en superlatieven, waardoor zijn boek rijkelijk gevuld is met beschrijvingen en details. Zijn schrijfstijl omvat vooral dialogen en gedetailleerde beschrijvingen van plekken, omgevingen, personen, en de achtergrond informatie over mythen, legenden en religie wat het verhaal een leerzaam element geeft.
De ervaringen en belevenissen beschreven in het boek worden vaak in een combinatie met flashbacks beschreven, wat het af en toe wat lastiger kan maken om de gebeurtenissen te volgen. Het is een techniek die hij ook in zijn vorige boeken toepaste en daarmee blijft het verhaal in eenzelfde stijl. Vond je zijn eerste en tweede deel goed, dan zal je deel drie nog beter vinden. Want ditmaal loopt de spanning hoog op en staat er meer op het spel dan ooit tevoren.
Een Witte Vlam Of Een Nieuwe Toekomst
Veel voorspellingen, veel kennis, veel gedachten. Het avontuur van Victor is, naast een strijd om de wereld te redden, ook een innerlijke strijd. Met alle kennis die hij heeft en die hij in de loop der tijd vergaard heeft, moet hij zijn plek in het universum zien te vinden. Als redder en als mens.
En het is die kennis die hij bij zich draagt, maar ook die hij onderweg vergaart, die voor mij vaak nieuw is, als iemand die minder bekend is met de legenden vanuit landen zoals Chili. Peter vangt dit mooi op door zijn beschrijvingen, en dat is fijn. Het geheel leest hierdoor dus niet als een actiethriller, wat je zou kunnen verwachten van een verhaal over het einde der tijden, maar eerder als een documentaire, als een levensverhaal, als een psychologische roman. Zijn focus lijkt meer op het innerlijke te liggen dan van het geweld dat plaatsvindt daarbuiten, een verschil met veel moderne apocalyptische vertellingen.
Al met al rondt Peter zijn bijzondere en cultuurrijke scifi-fantasytrilogie in stijl af. Duister, vol overpeinzingen, vol informatie, en vol interne strubbelingen van de protagonist. Dark Fantasy voor volwassenen en jong volwassenen, die de interesse in de Zuid-Amerikaanse cultuur aanwakkert en tot denken aanzet.